Mangaanknollen, ook ertsknollen genoemd, zijn metaalhoudende klompen die mangaan en ijzer bevatten, naast kostbare elementen als kobalt, nikkel, platina en vanadium. Deze knollen liggen in velden in heel stille zones van de oceaan. Schaarste van grondstoffen maakt dat diepzeemijnbouw een reële optie is geworden om deze materialen te winnen.
Een aantal gerenommeerde bedrijven bereiden zich voor om op grote diepte (tot wel 4.5 kilometer diep) deze zogenaamde mangaanknollen op te rapen met hypermoderne Remotely Operated Vehicles (ROV’s). Werktuigen welke al rijdend op de zeebodem de delfstof vergaren, waarna deze naar een opslagschip op het wateroppervlak getransporteerd wordt. De zeebodem waarop de ROV zal opereren is echter zacht, waardoor het uiterst belangrijk is om het voertuig zo licht mogelijk te maken. Logisch dus om hier, naast de voor de hand liggende keuze voor staal, ook een alternatieve, lichtere uitvoering in aluminium te overwegen. Maar is aluminium in staat het hoofd te bieden tegen de uitdagingen, die je bij inzet op 4.5 km onder water tegen zal komen?
Highrise Design is trots om als aluminium-specialist haar steentje te hebben kunnen bijdragen. Een complete aluminium structuur is ontworpen en doorgerekend. Hierbij zijn alle relevante ontwerp-aspecten zoals bijvoorbeeld de heersende waterdruk, vereiste corrosie-bestendigheid en de gevraagde sterkte en bestendigheid tegen vermoeiing verwerkt. Er is een compleet ontwerp van de dragende structuur in aluminium opgeleverd. Door deze gezamenlijke ontwerp-conversie is er nu de mogelijkheid om weloverwegen de meest optimale oplossing te kiezen voor het oprapen van de maangaanknollen op 4.5 km waterdiepte!